Jammer,
V&D over, nog meer mensen hun baan kwijt, op straat. Projectontwikkelaars, hoge huurprijzen… geld, geld, geld… schuldig wijzende vingers, ouderwets, slecht beleid, niet van deze tijd, internet…
Verwarrend, zeker als je dan ziet dat grote webwinkels nu weer fysieke winkels openen…?
V&D stond ergens voor! Het was een merk, een beleving!


Een reclame als: “Groot geworden door gewoon te blijven (Klaverbladverzekeringen)”, vind ik hier ook zeker op van toepassing. Degelijk! Je wist wat je eraan had.
Nu heb ik pas een business bootcamp meegemaakt. Zeer inspirerend! Veel ideeën opgedaan.
Hoe kun je de klant voor jou winnen, in een markt die overspoeld is geraakt? Met uitmuntende producten! Alles moet een WOW factor hebben. Maar wanneer is een product uitmuntend?
Want wat voor de één uitmuntend is, stelt voor een ander/niet geïnteresseerde niets voor. Als men één keer WOW heeft meegemaakt, dan heeft men het tegenwoordig al snel weer gezien… op naar de volgende WOW kick???
Snel, snel, snel, mooier, beter, goedkoper, betere service!
Wij raken verveeld van onszelf, worden moe van de druk die op ons ligt om maar meer, meer, meer te moeten/ willen/presteren en aan eisen te voldoen, die de markt ons oplegt.
Heb jij nog niet de nieuwste smartphone?… Loser..
Nog niet de nieuwste app? Je moet toch in contact staan met de hele wereld!?
Soms begin je er nog in te geloven ook! Intussen verlies je je naasten en jezelf uit het oog, door maar te zoeken naar meer, meer, meer… anders tel je niet mee?!
Je moet dus iets hebben/creëren wat er eerst nog niet was….???? En waar MEN BEHOEFTE aan heeft! De kleine ondernemer is daar vaak mee bezig. Het wiel uit te vinden..
Dat kost tijd, kost geld… maar het grote geld (banken) zitten daar niet op te wachten.
Financiering moet wel meteen lonend zijn. (korte termijn visie). Want de lange termijn is te gevaarlijk.
Daarmee creëer je afhankelijkheid. Ontneem je mensen hun vrijheid. Dan blijven plannen van de kleine ondernemer dus alleen voorbehouden aan grote investeerders en wordt diversiteit/creativiteit in de kiem gesmoord.

Wil je het spel niet spelen zoals de groten? Moet je maar betere marketing voeren, jezelf aan de grote jongens uitverkopen!
Als je succesvol wilt zijn, moet je een goed marketingplan hebben! Wanneer ben je succesvol?
Kan iedereen een Bil Gates zijn? Moeten wij dat willen?

Ik vind het jammer dat ik de laatste tijd , steeds meer verhalen hoor van getalenteerde collegae, die hun missie hebben opgegeven. Muzikanten, entertainers die andere mensen fijn wisten te vermaken met hun kunsten, waar anderen plezier aan beleefden, door hun eigenheid, hun exclusieve Wow factor. Maar ze zijn ondergesneeuwd door het enorme aanbod van you-tube filmpjes, die op t.v. tot in het oneindige herhaald worden en overal op facebook worden gedeeld. “Nu Liken”…. krijg je cadeautje…..
Wat vroeger nog bijzonder was, stelt nu niets meer voor. Ze lopen nu weer in de pas bij het UWV en sociale dienst en worden geacht, hetgeen ze deden en waar ze blij van werden, op te geven.
Wellicht wordt het voor de mensheid zelf weer eens tijd om onszelf uit te vinden.

 

Wilt u een reactie kwijt