Als je in een periode verkeert dat je lichamelijk even uit de roulatie bent, zoekt een mens naar manieren om zijn verhaal te vertellen aan zijn publiek. Ik hou van verhalen.
Een blog over hetgeen wij normaal doen op festivals, markten en braderieën. Theater maken.
Over het ontstaan van De Automaat.
In een eerder artikel heb ik wel eens laten doorschemeren dat ik op de Willem de Kooning academie in Rotterdam heb gezeten. Daar waren docenten het vaak niet met elkaar eens, over wat nu moderne kunst was. Verwarrend voor een student, die zijn weg moet/wil zoeken in de kunsten.
Je mocht de schilderijen van Monet niet mooi vinden, want dan was je ouderwets en hoorde je niet op de academie thuis. Als je van Joseph Beuys hield daarentegen, dan snapte je Kunst met een grote K… en dan hoorde je erbij. Zo niet… dan kon je het schudden. Beuys begrijpen is voor een leek best lastig, dan is het erg abstract. Maar als je geleerd hebt de symboliek en de taal te snappen, dan is het werk ook best wel weer “te lezen”. (Maar je moet ervan houden)
Toen kwam Jeff Koons op de proppen met zijn “SUPER KITSCH” Een varkentje van porselein, aangeduwd door kinderen. Als museum Boymans het aankocht was het kunst.. anders kitsch (volgens de docenten). Het werd aangekocht!
Op de academie waren docenten die mij graag hielden om mijn ideeën en anderen zagen mij liever vertrekken. Ik vertrok en ben de lerarenopleiding voor kunstvakken gaan volgen, en afgemaakt!
De automaat daarentegen… een van de laatste projecten van ons straattheater, is zoals al onze acts een verhaal apart. Maar als gewezen docent, moet je wel eens dingen uitleggen. Dat doe ik ook graag!
Geïnspireerd door het werk van Jean Tinguely, het mechanische afval, dat tot leven komt in al zijn schoonheid, of de “kitsch” van Jeff Koons.
De praalwagens tijdens carnaval, die als een geparodieerd politiek statement rondreden en hun eigen verhaal vertelden, over de problemen in een stad.
De poppen uit de Efteling die bewegen en een fantastisch sprookje tot leven brengen.
Ook het opwindspeelgoed uit vervlogen tijden, de magie van het draaiorgel.
Al deze ingrediënten hebben bijgedragen aan het ontstaan van de automaat. Een meisje Elsje Fiederelsje speelt bij opa en ontdekt het opwindspeelgoed, dat tot leven komt. Mobiele act, staat soms stil om het bijbehorende verhaal te vertellen en publiek deel te laten maken van de voorstelling, om vervolgens weer mobiel in beweging te komen, waardoor poppen gaan bewegen, de muziek gaat spelen en de bellenblaasbellen worden uitgestoten.
Sfeer, verhaal, plezier, kunst en historie gecombineerd.

Jean Tinguely Jeff Koons carnavalswagen

 

 

 

op wind clown de-reus2 automaat

 

 

 

 

 

info@elcapstok.nl