Het komt wel eens voor, dat er tijdens het uitvoeren van je werk dingen gebeuren, waar je niet op berekend bent.
Het vervelende is wel, dat ALS het gebeurt, je er wel op afgerekend wordt. Ik geef een voorbeeld: (Sinterklaas optreden enkele jaren terug).
Je bent ruim van te voren op de locatie aanwezig om op te bouwen om alles te testen, licht/geluid. Alles werkt!
Geluid, check, alles doet het! De voorstelling start en ineens doet de helft van het geluid het nog.
Wat was er aan de hand? Geen idee!

Wij wisten dat het 4 G netwerk eraan kwam en dat bepaalde zenderfrequenties er na een half jaar uit zouden gaan.
NA een HALF jaar. Op het moment van opbouwen, waren alle medewerkers van het bedrijf aan het pauzeren
(waarschijnlijk stonden de computers op dat moment stil en was er weinig 4G in de ether).
Op het moment dat de voorstelling begon, was de pauze voor alle medewerkers van het bedrijf afgelopen,
waren de computers weer actief en één van onze zenders ging storen of het geluid van 1 headset hield er helemaal mee op tijdens de voorstelling.
Dat hadden wij niet zien aankomen, had dat gemoeten?

Had je een half jaar van te voren voorbereid moeten zijn? Hadden wij dit kunnen voorzien/voorkomen?
De voorstelling verliep daardoor niet helemaal volgens planning.
De dag erna… deed het geluid het zonder problemen.
Het was weekend en daardoor was het 4 G netwerk niet zo belast?
Wie zal het zeggen?
Maar jij wordt als professional ingehuurd, dus jij bent verantwoordelijk voor een voorstelling die niet verloopt zoals gepland.
De klant is koning! Wat doe je?

4g

4gEen andere keer, hadden wij een soortgelijk probleem. Intussen nieuw aangeschafte apparatuur, buiten de frequenties van het 4G netwerk.
Een groot bedrijf, Sinterklaasfeest. Voor meerdere leeftijdsgroepen hadden ze verschillende voorstellingen die achter elkaar waren gepland,
zodat Sinterklaas de ene na de andere groep aansluitend kon bezoeken.
Ruim van te voren aanwezig: Geluid test…. Alles werkt, nieuwe batterijen. Test… prima!
Met collega in andere zaal afgestemd… geluid werkt goed!
Maar ergens in een andere zaal een verdieping lager, is een voorstelling ineens eerder afgelopen, noodoplossing.
Men gebruikt een zendermicrofoon die eerder niet aanstond….
En ineens zit “GOD” midden in onze getimede voorstelling…. En de helft van ons geluid valt weg….
Voorstelling wordt i.v.m. een te vroeg aangekomen Sinterklaas afgebroken….
Overmacht, dikke pech, of eigen schuld.
Vooral als je na afloop een beoordeling krijgt, die niet al te positief is.
Tijdens voorstellingen waar wij accu’s voor gebruiken nemen wij altijd extra accu’s mee.
Nu was er een voorstelling in wintertijd (extra accu’s, opgeladen en wel) en toch hielden ze ermee op tijdens het moment suprême,
kou… in een weekend, waar alle zaken die in accu’s handdelen dicht waren.
Noodoplossingen bedacht/gemaakt, maar die achteraf niet afdoende bleken.
Waar begint en eindigt verantwoordelijkheid bij een ondernemer/artiest?
Een slechte beoordeling, kan je vervolgens jaren achtervolgen. Moet je als ondernemer altijd en overal klanten op hun wenken bedienen en overal op voorbereid zijn?
Ben je als kleine ondernemer altijd verantwoordelijk, ook voor overmacht?
Ik ben benieuwd, hoe anderen hiermee omgaan en gelukkig gaan de voorstellingen voornamelijk goed.
Maar als het dan fout gaat, lijk JIJ een probleem te hebben.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Wilt u meer Blog artikelen van El Capstok lezen? Wilt u wellicht onze nieuwsbrief ontvangen?
volg ons ook via facebook: of twitter:
Like ons op Facebook. 🙂
U mag de verhalen delen! reageren.